E-Tebligat Nedir?

E-Tebligat Nedir?

e-tebligat-nedir

Öncelikle tanımlamak ile başlayalım. E-tebligat diğer adı ile elektronik ortamda yapılan tebligattan bahsedelim. Tebliğ edilmesi gereken resmi belgelerin, fiziki ortam yerine elektronik ortamda oluşturulması ve mükelleflerin adreslerine tebliğ edilmesine verilen isimdir.

Kanun bazında 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 456 sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre fiziki ortamda yapılan tebligat ile aynı işleve sahiptir. .

Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi kısa ismi ile UETS aracılığı ile alıcılarına gönderilmektedir.

E-tebligat başvurusunu kimler yapabilmektedir?  

E-tebligat başvurusunu kimler yapabilir?

  • Mükellefler bizzat kendileri yapabilir,
  • Mükellef yasal temsilcileri aracılığıyla da yapılabilir,
  • Özel yetki içeren noterden alınmış bir belge alarak vekil tayin edebilirsiniz. Vekâletnameyle vekil aracılığı ile işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.

E-tebligat başvurusu nasıl yapılır?

Bireysel ve tüzel kişi ve kamu kurumları için e-tebligat başvurusu yapılabilir. Aşağıda detaylarına değineceğiz.

  1. Bireysel e-Tebligat başvurusu

Online olarak internet üzerinden veya PTT şubelerinden yapılabilmektedir.

  • Ön Başvuru

Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi üzerinden gerçek kişiler ön başvuru işlemini gerçekleştirebilir.  https://basvuru.etebligat.gov.tr/  adresini ziyaret edebilirsiniz. Bu adresten alınan ön başvuru numarası ile birlikte ( gerekli bilgi ve belgeler yanınızda olmalı) PTT merkezlerine müracaat ederek başvurunuzu gerçekleştirilirsiniz.

  • Online Başvuru

Gerçek yetkiye sahip kişiler PTT merkezine gitmeden, UETS üzerinden başvuru ekranından işlemi kolaylıkla gerçekleştirebilirler. Elektronik imza veya mobil imza ile online olarak elektronik ortamda web sitesi aracılığı ile hesaplarını açabilirler.

PTT merkezleri aracılığı ile başvuru

Gerçek kişiler ve tebligatı dijital ortamda yapma mecburiyeti bulunmayan tüzel kişiler başvuruda bulunabilir.  Bunu PTT aracılığı ile yapabilirler.

E-Tebligat için PTT tarafından istenen gerekli belgeler hangileridir? Başvuru sahibinin;

  • TCKN ile Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı,
  • Pasaportu,
  • Resmi bir belge veya e-İmza, kanuni olarak kimlik yerine geçebilir,

Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmaması durumunda; yabancı kimlik numarası, Mavi Kart numarası, pasaportu veya e-İmzası,

Tüzel kişi başvuru yapıyorsa; sistem bilgilerine ihtiyaç vardır.  Şifre ve kullanıcı numarası gibi.

  1. Tüzel kişi ve kamu kurumları için e-Tebligat başvurusu Şartları

E-tebligat oluşturma zorunluluğu olan kişi ve kurumlar için 1 ay içinde PTT başvurusu yapılması zorunludur.  Aşağıdaki belgeler ile başvuru yapılması gereklidir.

  • Devlet Teşkilatı Merkezi Kayıt Sistemi’ne kaydınız yok ise; tabi olduğunuz sisteme ait bilgiler, kamu kurum ve kuruluşları ile birlikler için iseDETSİS’de yer alan kuruma özel numara ve sistem bilgileri gereklidir.
  • Türk vatandaşı gerçek kişi başvuru yapıyorsa; TCKN numarası ile Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarası ve diğer bilgiler gereklidir.
  • MERSİS’e kayıtlı tüzel kişiler için ise; MERSİS numarası ile sisteme ait bilgileri,
  • MERSİS kaydı bulunmayan tüzel kişiler ne yapabilir? Tabi oldukları sisteme ait bilgiler, PTT’nin talep etmeyi uygun gördüğü diğer bilgi ve belgeler ile başvurular yapılmalıdır.

E- Tebligat Başvuru Süresi

E-tebligat başvuru işlemi esnasında yeni mükellefiyet kazanmış kurumlar işe başladıkları tarihi takip eden 15 gün içerisinde başvuruda bulunmalıdır. E-Tebligat talep bildirimini iletmeleri gerekiyor. Bağlı oldukları vergi dairesine verebilirler. Bu işlemi yasal temsilcileri aracılığı ile de gerçekleştirmeleri mümkün kılınmıştır.

Yeni mükellefiyet kazanarak e-Tebligat sistemini kullanmak zorunda olan kişiler içinse işleyiş şu şekildedir. Söz konusu olan bildirimi gerekli vergi dairesine verebilirler ya da ikinci bir alternatif olarak İnternet Vergi Dairesi vasıtasıyla Elektronik Tebligat Talep Bildirimi gerçekleştirebilirler.